Czy Pepsi wprowadziło takie nowe opakowanie z napisem "Palestyna"?

Report date: 17.11.2023 09:19

Share:

Reported news

Firma PepsiCo rzeczywiście przedstawiła kilka miesięcy temu nowy, odmieniony design puszki. Nie jest jednak prawdą, że na opakowaniu pojawiły się tradycyjne arabskie wzory i napis „Palestyna”, bo konc...

https://twitter.com/usmansidhuoffic/status/1719158560167227431

Verdict

Fake News

Expert's report

Date of the verdict: 17.11.2023 13:38

Firma PepsiCo rzeczywiście przedstawiła kilka miesięcy temu nowy, odmieniony design puszki. Nie jest jednak prawdą, że na opakowaniu pojawiły się tradycyjne arabskie wzory i napis „Palestyna”, bo koncern w ten sposób chciał uniknąć bojkotu swoich produktów. Do sprawdzenia trafił wpis opublikowany w portalu X w języku angielskim, który po przetłumaczeniu brzmi: „Aby uniknąć bojkotu, izraelska firma PEPSI zmieniła swój projekt i umieściła na nim napis 'Palestyna'. Nie wpadnij w pułapkę tego oszustwa. Kontynuujmy bojkot marek Pepsi i Coca-Coli”. Dołączone zdjęcie pokazuje rzekomy nowy wygląd puszki – na opakowaniu są umieszczone tradycyjne arabskie wzory oraz napis „Palestyna” w języku arabskim. Wpis sugeruje, że nowy design wprowadzono, aby wesprzeć Palestyńczyków i uniknąć bojkotu izraelskich produktów, ogłoszony przez internautów na znak sprzeciwu wobec bombardowania przez Izrael Strefy Gazy. To fake news. Wprawdzie firma PepsiCo, z okazji 125 rocznicy powstania, rzeczywiście przedstawiła nową identyfikację wizualną swojej marki, ale nowy wygląd opakowania nie ma nic wspólnego z wizualizacją przedstawioną w weryfikowanym wpisie. Na nowej odsłonie puszki zmieniono jedynie czcionkę, wprowadzono bardziej intensywne kolory oraz dodano czerń, która ma nawiązywać do Pepsi Zero Cukru. Napój w zmienionych puszkach pojawił się już na półkach w Ameryce Północnej, a w pierwszym kwartale 2024 roku będzie dostępny na całym świecie. Firma PepsiCo zaprezentowała nową wizualizację marki w marcu br. i od tego czasu nie opublikowała żadnych komunikatów, które wskazywałyby, że ponownie zamierza zmienić opakowanie swojego produktu, chcąc solidaryzować się z Palestyńczykami. Dzięki narzędziom wstecznego wyszukiwania obrazem, nie trudno jednak ustalić pochodzenie przedstawionej we wpisie wizualizacji. Projekt puszki ozdobiony arabskimi wzorami opublikowała 16 sierpnia br. palestyńska agencja reklamowa Dragon Studios, która na stronie internetowej wymienia PepsiCo wśród swoich klientów. Firma we wpisie udostępnionym na Facebooku pokazała proces powstawania tego projektu oraz efekt finalny. Z publikacji palestyńskiej gazety „Mada News” z 14 sierpnia br. dowiadujemy się, że PepsiCo w uznaniu dla swoich klientów na rynku palestyńskim prowadziło w czerwcu i lipcu br. specjalną kampanię. W tych miesiącach na półkach lokalnych sklepów napoje pepsi pojawiły się w zmienionych opakowaniach nawiązujących do dziedzictwa palestyńskiego. Kampanii nie należy jednak wiązać z wojną, jaką Izrael wypowiedział Hamasowi po 7 października, ponieważ o wiele tygodni wyprzedziła ona wybuch konfliktu. Absurdalne jest zatem twierdzenie, że PepsiCo tą akcją chciało uniknąć bojkotu izraelskich towarów ogłoszonego w Internecie w październiku. Wbrew temu, co twierdzi autor wpisu, PepsiCo nie jest też firmą z Izraela. Koncern wywodzi się z USA – powstał w New Bern w Północnej Karolinie pod koniec XIX w. Firma nie opowiedziała się dotąd po żadnej ze stron konfliktu izraelsko-palestyńskiego. W oświadczeniu z 27 października br. PepsiCo poinformowało, że monitoruje jego przebieg, aby określić, "w jaki sposób może najlepiej pomóc i wesprzeć wszystkich potrzebujących zarówno w Izraelu, jak i Strefie Gazy".

Sources

https://www.pepsico.com/our-stories/press-release/pepsi-unveils-a-new-logo-and-visual-identity-marking-the-iconic-brands-next-era03282023 https://www.facebook.com/reel/675396987960873 https://madanews.ps/55209/ https://www.pepsico.com/our-stories/press-release/pepsico-supports-associates-and-communities-in-israel-and-gaza

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.