Czy McDonald's w Norwegii wycofał kanapkę Bandera, bo zareagował na krytykę polskich internautów i nie chciał dłużej promować banderowców?

Data zgłoszenia: 10.05.2022 08:03

Udostępnij:

Zgłoszony news

Autor zgłoszonego do sprawdzenia nagrania na kanale YouTube twierdzi, że McDonald’s wycofał sprzedawaną w Norwegii kanapkę o rzekomo kontrowersyjnej nazwie „Homestyle Bandera” pod naciskiem polskich i...

https://www.youtube.com/watch?v=OZRonaDBI9w

Werdykt

Fake News

Raport eksperta

Data werdyktu: 11.05.2022 11:52

Autor zgłoszonego do sprawdzenia nagrania na kanale YouTube twierdzi, że McDonald’s wycofał sprzedawaną w Norwegii kanapkę o rzekomo kontrowersyjnej nazwie „Homestyle Bandera” pod naciskiem polskich internautów i przedstawia to jako ich sukces. To fake news. Nazwa burgera nie miała nic wspólnego z Ukrainą, ponieważ nawiązywała do kuchni meksykańskiej, a McDonald’s wycofał ją z użycia w reakcji na list angielskojęzycznego blogera Die Fackel. „Sukces. Mamy się z czego cieszyć. Norweski McDonald’s po fali krytyki, a także kampanii uświadamiającej, kim był Bandera i dlaczego nazwa Bandera nam Polakom kojarzy się bardzo, bardzo źle, zdecydował się wycofać kanapkę o kontrowersyjnej nazwie Homestyle Bandera” – oznajmia w zgłoszonym nagraniu polski youtuber Krzysztof „Ator” Woźniak. Tymczasem, to nieprawda, że McDonald’s zareagował na szum w polskim Internecie, który powstał m.in. wokół wpisu na Twitterze z 4 maja br. „Banderyzm wkracza do McDonalds Norwegia!”, zamieszczonego przez polityka Konfederacji Sławomira Salę. Część użytkowników polskiego Internetu przypuszczała, że nazwa norweskiej kanapki ma upamiętniać Stepana Banderę, jednego z twórców Organizacji Ukraińskich Nacjonalistów OUN-B, potocznie zwanych banderowcami, którzy w Polsce jednoznacznie kojarzą się ze zbrodnią na Wołyniu. W rzeczywistości jednak kanapka Homestyle Bandera, którą norweski McDonald’s oferował już od czerwca 2018 roku, nie miała nic wspólnego z postacią Stepana Bandery. Jej nazwa była nawiązaniem do kuchni meksykańskiej, m.in. do jednego z jej składników, salsy pomidorowej Pico de Gallo, znanej też pod nazwą salsa bandera. McDonald’s rzeczywiście zmienił nazwę kanapki na Guacamole (meksykański dip zawierający avocado) tyle że nie pod wpływem polskich internautów, ale po interwencji autora angielskojęzycznego bloga Die Fackel 2.0. Firma, odpowiadając 3 maja br. na jego list z 28 kwietnia br., potwierdziła przy okazji, że oskarżanie jej o promowanie Stepana Bandery było absurdem. Nowa nazwa, tak jak poprzednia nawiązuje do meksykańskich smaków. Kanapka „Guacamole” zawiera: nachos, guacamole i pomidorową salsę Pico de Gallo. McDonald’s udzielił blogerowi następującej odpowiedzi: „Dziękujemy za zapytanie. Jest to produkt promocyjny, który był już wcześniej w naszym menu, został on wybrany na podstawie skojarzeń z kuchnią TexMex, ponieważ burger zawiera guacamole, nachos i Pico de Gallo. Rozumiemy, że obecnie nazwa produktu może nieść ze sobą inne skojarzenia, szanujemy i traktujemy to poważnie. Dlatego zdecydowaliśmy, się zmienić nazwę produktu a zmiana zostanie wprowadzona natychmiast.Przepraszamy za wszelkie niedogodności, które mogły spowodowane”. Z kolei bloger Die Fackel, komentując odpowiedź McDonald’sa stwierdził, że wygrał ponieważ wykorzystał obawy firmy przed niepotrzebną „gównoburzą” w sieci, inspirowane „wokeizmem”, czyli coraz bardziej powszechnym na Zachodzie przesadnym wyczuleniem na dyskryminację i wszelkiego rodzaju uprzedzenia. Die Fackel sugeruje więc, że McDonald's zmienił nazwę kanapki dla świętego spokoju, a nie dlatego, że stawiane mu zarzuty były uzasadnione.

Żródła

https://fackel.substack.com/p/footnote-30-me-vs-mcdonalds-bandera?s=r https://twitter.com/Slawomir_Sala/status/1521813803578630145 https://www.mcdonalds.com/no/nb-no/produkt/homestyle-guacamole- beef.html

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.